Asa cum spuneam intr-un post anterior, ideea de campanie de angajare pe blog nu este noua: toata lumea din online isi aminteste probabil de “Hire Carmen”, o campanie inedita care a dat startul unui val de actiuni similare in blogosfera romaneasca, unele incununate de succes altele care au ramas la stadiul anonimatului. Desigur, succesul campaniei mai sus amintite s-a datorat mijloacelor multiple de mediatizare, mediul online fiind doar unul dintre acestea.

Legea lui Murphy spune ca atunci cand iti vine o idee pe care o crezi geniala trebuie sa te astepti ca altcineva sa fi pus-o deja in aplicare inaintea ta, asadar pentru ca o idee sa surprinda – chiar daca nu este neaparat noua – trebuie prezentata intr-o forma inedita, lucru cat se poate de simplu si de logic, pe care am incercat sa-l realizez prin campania de fata.

De la bun inceput vreau sa subliniez ca nu sunt experta in advertising, insa experienta pe care o am in momentul de fata in online m-a ajutat sa intuiesc cum ar trebui sa functioneze o campanie de angajare desfasurata in blogosfera si sa aplic principiile in cazul de fata.

In cele ce urmeaza imi voi spune campania unei analize SWOT (multumesc, AIESEC!:), punctand pasii pe care i-am parcurs pana in acest punct si obiectivele urmarite. Ideea e simpla: pe langa faptul ca voi avea ocazia sa invat din propriile-mi greseli, voi putea servi ca material de studiu pentru cei care vor sa-mi urmeze exemplul.

Puncte tari:

–  Blogul ca portofoliu: desi initial s-a dorit a fi mai mult un jurnal online (ca alte cateva mii), Disturbia s-a transformat in ultimele luni intr-un instrument de promovare personala, pentru ca am avut grija sa adaug ingredinetele unei supe concentrate: texte si grafica, mai putin link-uri spre materialele pe care le-am scris ca redactor in ultimii ani, din motive lesne de inteles.

–  Blogul, un mijloc facil de a contacta potentialii angajatori si de a te face remarcat: cand angajatorul are in fata sute de cv-uri pe care urmeaza sa le evalueze, ce te face sa crezi ca tocmai al tau ii va atrage atentia? Ei, bine, toate companiile de recrutare ne sfatuiesc sa nu ne zgarcim cand vine vorba de enumerarea atu-urilor intr-un cv (ma refer aici la informatii relevante), asadar orice amanunt inedit poate inclina balanta in favoarea ta. Si cum majoritatea angajatorilor au direct sau indirect legatura cu mediul online, un link poate face diferenta.

–   Promovare outdoor vs promovare in blogosfera: una este sa imparti fluturasi la colt de strada si alta sa initiezi o campanie pe blog: sa nu uitam ca blogosfera este ca o panza de paianjen, o retea complexa in care informatia circula rapid si in toate directiile si ale carei ramuri converg spre centru, mai exact catre blogerii influenti din online-ul romanesc. Asadar este suficient sa inervezi (cu “I”, da?) cateva dintre aceste puncte nevralgice ale blogosferei pentru ca reactia sa se transmita intregii structuri. Asta in teorie, pentru ca in practica se poate intampla ca in ziua Z Cabral sau Chinezu sa nu deschida mailul sau sa-l considere spam si sa-i dea flit pentru ca tot SWOT-ul tau sa devina inutil. Iata de ce am gandit campania in doi pasi:

1.Teasing:

–   Identifica blogerii care ar putea sprijini o astfel de actiune. Este important ca acestia sa se numere printre persoanele influente din blogosfera, sa poata genera o reactie pozitiva si, nu in ultimul rand, intre ei nu trebuie sa existe relatii tensionate pentru ca altfel risti sa devii singurul element care i-ar putea alia intr-o actiune comuna, cea de a te face praf in fata intregii blogosfere.

In aceast prim stadiu al campaniei m-am gandit la un banner – puzzle a carui rezolvare sa furnizeaze un link catre blogul meu. Poate parea ca ma scarpin cu mana stanga la urechea dreapta, insa in felul acesta reusesc pe de o parte sa atrag atentia (“Inca o campanie de angajare?!” “Da, dar asta are cateva elemente originale!”) si pe de alta parte sa-i fac pe bloggerii vizati sa interactioneze: este logic ca niciunul nu va putea rezolva singur puzzle-ul fara componentele celorlalti.

2. Spread – stadiul actual

Din acest punct mizez pe reactiile bloggerilor pe care i-am contactat. Daca acestea sunt pozitive, campania mea va fi mentionata si de alti bloggeri si in felul acesta sansele de reusita cresc. Desigur, exista si riscul sa mi se reproseze ca ma promovez pe spatele altora  insa mi se pare mult mai dezonorant sa recurgi la link-back-uri, la schimb de link-uri, la comentarii cu link-uri spre propriul blog sau la mesaje spam. In plus, ramane la latitudinea fiecaruia sa-mi intinda sau nu o mana de ajutor.

– Elemente-cheie ale campaniei:

1. Personajul central si alegoria luptei cu morile de vant: Don Quijote este un personaj pitoresc cu care ma identific prin aparenta lipsa de logica a actiunilor si prin idealurile mult prea inalte. Cu toate acestea pseudo-eroul lui Cervantes se potriveste de minune in contextul social actual: gasirea unui serviciu bun in plina criza poate fi privita ca o lupta cu morile de vant.

2. Componenta grafica si promovarea campaniei printr-un banner realizat de mine: am vrut sa demonstrez potentialului angajator ca am si alte competente in afara de cele rezultate din pregatirea filologic

3. Moto: QUit game, JOin ThE real adventure! – anagrama devine evidenta, nu? Ce legatura are cu campania? Pai….cineva si-a dat demisia (quit) din dorinta de ridica stacheta si de a-si testa limitele!

Puncte slabe:

– Noutate: au mai existat campanii de angajare pe blog, asadar este posibil ca initiativa mea sa nu mai fie primita cu acelasi entuziasm.

–  Vizibilitate: Fredo si Pid’jin ma avertizeaza ca mai sunt doar cativa bloggeri care vor avea onoarea sa fie executati dupa mine, asadar fac parte din ariergarda blogosferei. (Vorbim totusi despre un blog tanar, care nu are nici macar un an, da?)

–  Amploare: Campania poate avea sanse de reusita doar daca reactia nucleului de bloggeri carora ma adresez va fi una pozitiva

–   Nu am cunostinte solide de advertising si nici nu am fost consiliata pentru a realiza o campanie online. I did it by myself.

– Nu am atasat inca un cv pentru ca sunt cateva informatii pe care nu vreau sa le fac deocamdata publice (nume complet, telefon etc). Daca vor exista ulterior solicitari de acest gen, le voi raspunde cu cea mai mare placere, pe mailul personal.

Oportunitati:

–   posibilitatea de a interactiona cu potentialul angajator si de a porni de la bun inceput cu un atu in plus fata de ceilalti aplicanti

–  sansa de a iesi la o bere cu Cabral, Chinezu sau Petreanu. Sau cu toti trei!:)

Probleme cu care as putea sa ma confrunt:

–  Probleme de compozitie: textul de promovare al campaniei nu este explicit/ este prea copilaros sau plictisitor. In acest caz intervine si factorul subiectivitate, pe care nu-l pot ignora. Pentru cei care vad alte modalitati de abordare, cutia cu sugestii si reclamatii se afla in josul paginii:)

–  Probleme tehnice: Outlook-ul destinatarului e plin, a cazut serverul, cablul de net a fost ros de soareci etc

–  Probleme de promovare: mailul este considerat spam si tratat ca atare. My bad: subiectul mailului sau continutul nu au fost suficient de convingatoare

– Titlul/ sloganul campaniei este prea lung: idei geniale de genul „Connecting people” sau „Sa traiti bine!” :)) vin doar o data la sute de ani lumina si doar celor alesi

–  “Sistemul asta!..”: Reactia bloggerilor este una pozitiva insa nimeni nu-mi poate oferi un job. Asta este, ma apuc de traforaj

–   De rasul blogosferei: Comentarii negative din partea bloggerilor carora m-am adresat direct sau a comentatorilor anonimi. Avantaj: publicitate (fie ea si negativa!)

…Si lista ramane deschisa. Now initializing self-mocking session…

Anunțuri